Sieniturismi (engl. mycotourism) on verrattain uusi aluevaltaus matkailun palvelukirjossa1. Matkailu on tunnetusti todella kilpailtu ala, ja melkein kaikesta voidaan muovata matkailutuote. Jotta palveluntuottajana voit erottua muista, tulee sinun kehittää tai tuoda uusi idea markkinoille.
Matkailumarkkinoinnin tutkimuksessa matkailutuotetta on määritelty eri tavoin. Raija Komppulan ja Matti Boxbergin määritelmän mukaan se on ”asiakkaan subjektiiviseen arviointiin perustuva kokemus, jolla on tietty hinta ja joka syntyy prosessissa, jossa asiakas hyödyntää palvelun tarjoajien palveluja osallistumalla itse palvelun tuotantoprosessiin”. Matkailuyritys ei varsinaisesti itse voi tuottaa matkailutuotetta, vaan paremminkin mahdollistaa sen muodostumisen täyttämällä välttämättömät edellytykset. Näitä edellytyksiä voidaan kuvata mallilla, johon kuuluu: palvelukonsepti (asiakkaan tarpeista lähtevä tuotteen idea), palveluprosessi (toiminnat, joiden on toimittava moitteettomasti, jotta palvelu voidaan toteuttaa) ja palvelujärjestelmä (resurssit, joita tarvitaan palveluprosessin tuottamiseen). Kaikki nämä kolme osa-aluetta muodostavat kokonaisuuden, johon asiakas osallistuu ja kokemus syntyy.2
Sieniturismi on monella tapaa todella innovatiivinen ja uniikki palveluidea. Siinä yhdistyvät erityisesti luonto ja kulinarismi, sillä poimitut sienet valmistetaan ruuaksi joko poimijan toimesta tai esimerkiksi palveluntarjoajan puolesta asiakkaan sienistä.3

Kuvassa länsigöötanmaanpystykorva Teppo tarkastamassa sienisaalista.
Kuva: Johanna Käppi
Metsien merkitys ja rooli esimerkiksi ympäristön kannalta ovat muuttuneet viimeisten muutaman vuosikymmenen aikana, minkä lisäksi metsätalous tarvitsee metsänkäytön monipuolisuutta kasvattaakseen arvoaan ja tulevaisuuden metsätalouden kehitystä. Näiden kannalta sieniturismi on erinomainen konsepti.1 Se tarjoaa siis vaihtoehtoisen tavan hyötyä metsästä perinteisten tapojen, kuten esimerkiksi puun tuotannon, lisäksi. Sieniturismin lisähyötynä on myös tietoisuuden lisääntyminen ja oppiminen sienistä ja ympäristöstä yleensäkin.
Matkailun sesonkiluonteisuus varsinkin Suomen Lapin näkökulmasta tarkasteltuna on todella talvipainotteista. Sienten kasvuaika riippuu lajikkeesta ja kasvupaikan sijainnista. Pääasiassa sienet kasvat alkukesän ja syksyn välillä, joten sieniturismin kasvattaessa suosiotaan se auttaa helpottamaan matkailun sesonkiluonteisuutta.
Matkailijan motivaatio matkustaa tiettyyn paikkaan vaihtelee jokaisen ihmisen välillä. Tällaisten sieniturismin kaltaisten innovaatioiden avulla voidaan tulevaisuudessakin kehittää erilaisia, hyvinkin spesifejä palvelukonsepteja, jotka koskettavat sieniin perehtynyttä ja niistä kiinnostunutta matkailijaa.
Marianne Neuvonen
Lähteet
1 Latorre, J., de-Magistris, T., de Frutos, P., García, B. & Martinez-Peña, F. (2021). Demand for mycotourism products in rural forest areas. A choice model approach. Tourism Recreation Research, 2.6.2021, 1–17. 10.1080/02508281.2021.1926749
2 Komppula, R. & Boxberg, M. (2002). Matkailuyrityksen tuotekehitys. Helsinki: Edita Prima Oy.
3 Latorre, J., de Frutos, P., de-Magistris, T. & Martinez-Peña, F. (2021). Segmenting tourists by their motivation for an innovative tourism product: Mycotourism. Journal of Ecotourism 20(4), 311–340. 10.1080/14724049.2021.1892123