Matkailua kotisohvalta – virtuaalimatkat ja niiden markkinointi // 5.8.2021

Virtuaalimatkailu on edelleen konseptina monille matkailijoille vieras ja tuntematon asia. Onko koronapandemia kuitenkin viimein tuonut virtuaalimatkailun koko kansan tietoisuuteen?

Virtuaalimatkailun kulmakivet

Virtuaalimatkailu (VR) mahdollistaa matkailijalle uudenlaisen tavan tutustua eri maiden kulttuureihin, paikkoihin sekä ihmisiin. Virtuaalimatkailu on matkustamisen kokemista virtuaalitodellisuudessa, mikä käytännön tasolla tarkoittaa matkustamista määränpäähän ilman fyysistä matkustamista1. Tietokoneen, television tai muun syöttölaitteen avulla kuka tahansa pystyy matkustamaan virtuaalitodellisuuteen. Tyypillisimpiä virtuaalitodellisuuden syöttölaitteita ovat erilaiset VR-lasit ja -kuulokkeet, jotka tuovat virtuaalitodellisuuden aivan käyttäjän silmien eteen.2 Virtuaalimatkailun merkitys matkailussa on kasvanut nousujohteisesti ja se onkin vakiinnuttanut paikkansa osana matkailun moninaisia muotoja.

Virtuaalimatkalle voi lähteä helposti vaikka oman työpöydän äärestä. Kuva: Jenni Karjanlahti.

Käsillä olevan ympäristökriisin ja ilmastonmuutoksen vuoksi virtuaalimatkailu oli yleistymässä tasaista tahtia jo ennen koronapandemian alkua. Virtuaalimatkailu mahdollistaa matkustamisen kaukaisimpiinkin kohteisiin ilman matkustamisen luomia ympäristöhaittoja, jonka takia se on oiva vaihtoehto henkilöille, jotka haluavat matkustaa ympäristöystävällisesti. Kasvava tietoisuus ja huoli ilmastonmuutoksen vaikutuksista vaikuttavat entistä enemmän myös matkustamiseen, jolloin kysyntä virtuaalimatkoja kohtaan kasvaa entisestään.

Koronapandemia sekä sen tuomat matkailurajoitukset ovat asettaneet matkailutoiminnan täysin ennennäkemättömään asemaan ja pakollisten muutostoimien eteen. Matkustusrajoitukset ovat luoneet uudenlaisen tarpeen virtuaalimatkailulle, sekä antaneet sille ponnahdusalustan, jonka avulla virtuaalimatkailua on ollut helppo lähteä viemään eteenpäin. Pakollisten muutosten vuoksi virtuaalimatkailu on koronapandemian vauhdittamana noussut hyvinkin ajankohtaiseksi sekä relevantiksi matkailutoiminnan muodoksi. Toisaalta koronapandemia voi lisätä myös kiinnostusta tavanomaisen matkailun toteuttamiseen. Juho Pesonen Itä-Suomen yliopistosta arvioi, että koronapandemian aikana virtuaalimatkoilla käyneet matkailijat saattavat pandemian väistyttyä olla kiinnostuneempia matkustamaan kohteisiin myös fyysisesti3.

Virtuaalimatkojen markkinointi

Digitaalisen markkinoinnin sekä sosiaalisen median osuus markkinointiviestinnässä on viime vuosina ollut kasvavassa roolissa matkailumarkkinoinnissa4. Virtuaalimatkailua on jo pitkään hyödynnetty matkakohteiden markkinoinnissa, esimerkiksi esittelemällä miltä kyseinen kohde näyttää paikan päällä. Esimerkiksi Visit Finland tarjoaa sivuillaan mahdollisuuksia vierailla virtuaalisesti Suomen eri kohteissa. Heidän mukaansa virtuaalikokemus voi kertoa siitä mitä tulevan pitää ja auttaa loman suunnittelussa.5 Nykypäivän matkailumarkkinoinnissa tärkeänä teemana pidetään myös matkailijan aktiivista osallistumista matkakohteen ja matkailijan vuorovaikutteisessa arvonluonnissa4. Tämä on ensisijaisen tärkeää myös virtuaalimatkailussa sekä virtuaalimatkojen markkinoinnissa, sillä matkailijan fyysisen läsnäolon puuttuminen asettaa oman haasteensa vuorovaikutteiselle matkakohteen tutkiskelulle.

Virtuaalimatkoja myyvät nettisivustot virtuaalimatka.fi ja ikaalistenmatkatoimisto.fi markkinoivat matkoja helpotuksena matkakuumeeseen. Matkoja markkinoidaan helppona, edullisena ja turvallisena tapana tutustua kohteisiin ympäri maailmaa, vaikka suoraan omalta kotisohvalta6. Erityisesti ikaalistenmatkatoimisto.fi korostaa matkojen helppoutta ja sitä, miten matkailijan ei tarvitse poistua oman kotinsa sisältä.

Kuten matkakohteiden markkinoinnissa yleensäkin, visuaalisuus on merkittävässä roolissa. Virtuaalimatkoja markkinoidessa värikkäät ja kauniit kuvat kohteista vievät matkailijan huomion ensimmäisenä ja saattavat olla ratkaiseva tekijä ostopäätöstä tehdessä. Matkakohteiden esittelyteksteissä kuvataan kohteiden historiaa ja nähtävyyksiä sekä kerrotaan mitä virtuaalikierros pitää sisällään.7 Näillä keinoilla pyritään saamaan potentiaalinen matkailija vakuuttumaan virtuaalimatkan helppoudesta ja monipuolisuudesta.

Vaikka virtuaalimatkailu onkin pikkuhiljaa vakiinnuttanut paikkaansa matkailukeinona, vasta koronapandemian ja matkustusrajoitusten väistyessä voimme nähdä, onko muutos ollut pysyvä. Nähtäväksi jää, haluavatko matkailijat edelleen vierailla uusissa kohteissa virtuaalisesti vaikka fyysinenkin matkustaminen olisi mahdollista.

Elisa Tilli, Carita Arponen, Jenni Karjanlahti ja Suvi Hast

Lähteet

1 Hukkanen, K. (2020). Virtuaalimatkailun mahdollisuudet COVID-19-pandemian aikaisessa uudessa normaalissa. Opinnäytetyö. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Matkailun koulutusohjelma. Haettu 20.5.2021 osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823179

2 Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism. Tourism Management, 31(5), 637–651. Haettu 12.06.2021 osoitteesta https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517709001332

3 Rantala, K. (2020). Maksullinen virtuaalimatkailu on korona-ajan uusi ilmiö – ensimmäiset japanilaisryhmät tulevat Saimaalle virtuaalisesti kesäkuussa. Haettu 21.5.2021 osoitteesta https://yle.fi/uutiset/3-11370424

4 Komppula, R. (2017). Matkailumarkkinointi. Teoksessa J. Edelheim & H. Ilola (toim.), Matkailututkimuksen avainkäsitteet (s. 132–136). Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.

5 Visit Finland. (2020). On a virtual tour around Finland. Haettu 21.5.2021 osoitteesta https://www.visitfinland.com/article/on-a-virtual-tour-around-finland/#68bc39ad

6 Ikaalisten matkatoimisto. Virtuaalimatkailu – matkalle kotisohvalta. Haettu 22.5.2021 osoitteesta https://www.ikaalistenmatkatoimisto.fi/virtuaalimatkat

7 Naantalin matkakauppa. Upeat virtuaalielämykset odottavat sinua. Haettu 22.5.2021 osoitteesta https://www.virtuaalimatka.fi/

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s