Hittisarja Game of Thronesin viimeisen jakson ensiesityksestä on pian vierähtänyt kaksi vuotta, mutta sarjan fanit haluavat edelleen päästä näkemään King’s Landingin omin silmin. Sarjan viimeisen jakson ensiesitystä katsoi yli 18 miljoonaa ihmistä.1
Game of Thrones perustuu George R. R. Martinin fantasiakirjasarjan ”Jään ja tulen laulu” ensimmäiseen osaan, joka kantaa samaa nimeä kuin televisiosarja. Sarjaa kuvattiin kahdeksan kautta ja kuvauskohteita oli kymmenessä eri maassa, yhtenä niistä Kroatian Dubrovnik.1,2

Sarjan suosion kasvaessa alkoivat fanit matkustelemaan kuvauskohteisiin. Tätä ilmiötä kutsutaan elokuvamatkailuksi. Elokuvamatkailussa matkustamisen innoittajana toimivat elokuvat ja tv-sarjat tai jopa dokumentit. Fanit matkustavat kuvauskohteisiin, koska haluavat päästä osaksi seuraamaansa maailmaa.3 Ilmiö on verrattavissa kirjallisuusmatkailuun, jota tutkitaan kirjallisuustieteissä ja josta voi lukea lisää myös tältä blogisivustolta.
Elokuvamatkailulla on paljon potentiaalia ja positiivisia vaikutuksia paikalliseen talouteen, erityisesti palvelusektoriin. Vaikka ilmiö vaikuttaa suurelta voitolta kuvausalueen taloudelle, on siinä piileviä uhkia, jotka tulee ottaa huomioon. Elokuvamatkailun ilmiölle tyypillistä on äkillinen vierailijamäärien kasvu, joka hallitsemattomana saattaa olla haitallista monella eri tasolla. Tulevaisuuden uhka matkailukohteelle on muoti-ilmiön hiipuminen, mikä johtaa kävijämäärien jopa rajuun laskuun.3
Edellä mainittua tilannetta, jossa matkailusta syntyy haittaa kaikille matkailun osapuolille, kutsutaan liikamatkailuksi. Liikamatkailussa paikalliset ja matkailijat saattavat molemmat kokea, että koska ihmisiä on liikaa, elämänlaatu tai matkakokemuksen laatu heikkenee. Liikamatkailun ilmiö riitelee täysin vastuullisen matkailun tavoitteen kanssa, jossa tähdätään siihen, että matkailusta on hyötyä jokaiselle sitä koskevalle osapuolelle.4
Dubrovnikissa elokuvamatkailu aiheutti selkeän piikin matkailijamäärissä. Vuosien 2011-2015 aikana matkailu Dubrovnikiin kasvoi 37,9 % ja vuonna 2017 kaupungin satamaan lipui jopa 539 risteilyalusta, jotka kuljettivat yli 700 000 turistia vanhaan kaupunkiin. 1,5
Räjähdysmäisesti kasvaneen kysynnän myötä paikalliset palveluntarjoajat eivät pystyneet täyttämään matkailijoiden tarpeita samalla tavalla kuin ennen. Tämä johti siihen, että matkailijat jäivät tyytymättömiksi heikon palvelun takia.6 Turistimäärien kasvu on vaikuttanut negatiivisesti myös paikallisiin. Muun muassa asuntojen hinnat ovat nousseet vuokra-asuntojen kysynnän kasvun tuloksena.7 Dubrovnikissa oltiin ajauduttu liikamatkailun tilanteeseen, joka on kaukana vastuullisesta ja kestävästä matkailusta.
Vuonna 2017 UNESCO varoitti, että Dubrovnikin maailmanperintökohde -titteli oli vaarassa, johtuen nimenomaan kohteen matkailutoiminnasta, joka ei täyttänyt vastuullisen eikä kestävän matkailun piirteitä6. Vastauksena tähän uhkaukseen ja huomattuun tyytymättömyyteen kaupunki julisti Respect The City -suunnitelman, jonka tarkoituksena on rajoittaa vanhassa kaupungissa vierailevien matkailijoiden määrä neljään tuhanteen henkilöön kerralla.1
Dubrovnik ja Game of Thrones on malliesimerkki siitä, miten suuri vaikutus elokuvateollisuudella, ja niin myös kirjallisuudella, voi olla matkailumarkkinoihin. Vaikutus voi olla positiivinen, mutta kontrolloimattomana elokuva- ja kirjallisuusmatkailu voivat olla susia lampaiden vaatteissa. Matkailututkimuksissa onkin hyvä kiinnittää huomiota elokuvateollisuuteen ja kirjallisuuteen, jolloin pystyttäisiin havaitsemaan mahdolliset uudet trendit ja valjastamaan ne voitoiksi samalla ylläpitäen kestävän ja vastuullisen matkailun periaatteita.
Reetta Tuominen
Lähteet
1 Goldstein, M. (2019). Game of Thrones tourism growing even as show ends. Forbes. Haettu 18.4.2021 osoitteesta https://www.forbes.com/
2 Feldman, D. (2019). ’Game Of Thrones’: By The Numbers. Forbes. Haettu 14.4.2021 osoitteesta https://www.forbes.com/
3 Tomala K. & Faber F. (2011). Film tourism. Teoksessa A. Papathanassis (toim.), The Long Tail of Tourism. Wiesbaden: Gabler Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-8349-6231-7_16
4 Goodwin, H. (2017). The Challenge of Overtourism. Responsible Tourism Partnership Working Paper 4. Haettu 7.5.2021 osoitteesta https://haroldgoodwin.info/wp-content/uploads/2020/08/rtpwp4overtourism012017.pdf
5 Tkalec, M., Zilic, I., & Recher, V. (2017). The effect of film industry on tourism: Game of Thrones and Dubrovnik. International Journal of Tourism Research, 19, 705–714. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jtr.2142
6 Croatia’s Adriatic gem limits number of tourists to fight overcrowding. (2018). Haettu 14.4.2021 osoitteesta https://www.reuters.com/
7 Brotman, B. (2021). The Impact of Tourism, Game of Thrones and Income on Croatian Housing Prices. Tourism Analysis. https://doi.org/10.3727/108354221X16140381653042