Roskatonta retkeilyä koskeva informaatio saavuttaa retkeilijät huonosti

Roskattoman retkeilyn informaatio Luontoon.fi sivustolla ei saavuta kohderyhmäänsä hyvin. Sen sijaan paikan päällä saatu informaatio, toiset retkeilijät ja luonnonympäristö vaikuttavat retkeilijöiden ympäristötietoisuuteen.

Tarkastelin kandidaatintutkielmassani roskatonta retkeilyä koskevan informaation saavutettavuutta ja vaikutusta retkeilijöiden ympäristötietoisuuteen. Haastattelin viittä retkeilijää, jotka olivat vierailleet Pyhä-Luoston kansallispuistossa. Retkeilijät kokevat olevansa ympäristötietoisia ja luonnossa liikkumisen auttavan havainnoimaan ja ymmärtämään paremmin heidän omaa kulutustaan.

Tulokset osoittavat, että Luontoon.fi -sivuston informaatio saavuttaa kohderyhmänsä huonosti. Retkeilijät kokevat roskatonta retkeilyä koskevan informaation saavutettavuuden vaikeaksi, koska ohjeistus löytyy sivustolta monen linkin takaa. Sen sijaan retkeilijät kokevat saavansa tarvittavaa informaatiota luontokeskus Naavasta ja kansallispuiston taukopaikoilta. Kohteen tarjoaman informaation lisäksi luonnonympäristö itsessään ja muiden retkeilijöiden käyttäytyminen vaikuttavat roskaamisen ehkäisyyn retken aikana.

Vaikka sivuston tarjoama ohjeistus on hankalasti löydettävissä, sen sisältö on retkeilijöiden mielestä onnistunutta. Etenkin kirjallinen sisältö saa retkeilijöiltä kehuja tiiviistä ja helppolukuisesta viestinnästä. Sen sijaan videot ja kuvat eivät herätä suurempaa huomiota. Roskattoman retkeilyn periaatteet ovat retkeilijöille pääosin tuttuja, vaikka luontoon.fi-sivuston ohjeistus ei heitä ennen haastattelutilannetta ollutkaan tavoittanut. Tietoisuus on siis muodostunut jo aikaisemmin.

Retkeilijät pitävät tärkeänä sitä, että ohjeistus saavuttaisi kansallispuistoissa vierailijat niin ennen matkaa kuin sen aikana. Tehokkaan viestinnän tulisi olla helppolukuista, nopeaa ja ytimekästä sekä vuorovaikutteista. Sosiaalisen median rooli on kiistaton – tunteisiin vetoava somemarkkinointi on tehokasta ja huomiota herättävää viestintää. Instagram ja Facebook ovat retkeilijöiden mukaan hyviä alustoja informaation jakamiselle. Lisäksi ohjeistuksen lataaminen esimerkiksi pdf-muotoon helpottaisi ohjeistuksen lukemista ja mukaan ottamista myös ilman internet-yhteyttä.

Roskattomasta retkeilystä tulisi viestiä myös kansallispuiston sisällä. Esimerkiksi kohteen jäteastioiden lisääminen on retkeilijöiden näkökulmasta ehkäisevää toimintaa, joka kannustaa vähentämään roskaamista ja roskan määrää retken aikana.

Opiskelija Annika Pitkänen

Lapin yliopisto

annipitk@ulapland.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s