Salla olympiakaupungiksi 2032 – ja muita pieniä suunnitelmia // 20.5.2021

“Tiedemiehet on sanonu että lämpötila vielä vain nousee. Tiedä häntä. En tiedä, mutta minä ainakin otan aurinkoa!”
Tuntematon sallalainen

Vitsihän tämän on oltava! Pikkuruinen Salla Itä-Lapissa – keskellä ei mitään – havittelee muka kesäolympialaisten järjestäjäkaupungiksi 20321. Hah! Parodiaa tai ei, aihetunnisteet #SaveSalla ja #SaveThePlanet kertovat syvempää viestiä: myös matkailun on oltava kestävämpää, tai lumilaudat vaihtuvat lainelautoihin. Voiko lennokkaiden äkkilähtöjen (tai niitä odottavassa) maailmassa sitten suunnitella matkailua, joka on kestävää? Voi, jos tahtoa löytyy.

Matkailun kestävä suunnittelu – mitä se on, ja miksi se on hyväksi?

Tervetuloa Sallaan – Suomen kylymimpään paikkaan

Pieni suuri Sallan kunta on yksi niistä pioneereistä, jotka ovat julkaisseet kestävän matkailun strategian2. Kestävän matkailun strategia on konkreettinen ja kattava suunnitelma siitä, miten kunta ja sen yritykset käytännössä pyrkivät kohti kestävää matkailua alueella ja samalla globaalisti vaikuttaen. Kestävyyttä kohti voi kulkea monia reittejä, ja yksi niistä on suunnitelmallinen yhteistyö.

Matkailun suunnittelu on monivaiheinen prosessi, jossa on otettava huomioon laajasti eri toimijoita ja näkökulmia3. Kestävässä suunnittelussa huomioidaan toiminnan ympäristövaikutukset, sosiokulttuuriset vaikutukset ja taloudelliset vaikutukset. Kestävä kehitys tyydyttää nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa.4 Maailman matkailujärjestön mukaan kestävä matkailu on matkailua, jossa otetaan täysimääräisesti huomioon sen nykyiset ja tulevat taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristöön kohdistuvat vaikutukset, jotka käsittelevät vierailijoiden, teollisuuden, ympäristön ja isäntäyhteisöjen tarpeita5. Aika monta osa-aluetta. Kuinka ne kaikki saa mitenkään huomioitua?

Kestävällä matkailun suunnittelulla voi välttyä humpsahtamasta syvälle muuttuvan toimintaympäristön suohon. Kuva: Risto Ukkonen.

Suuret unelmat pieniksi teoiksi – miksi suunnitella kestävästi?

Hyöty ja pakko ovat kyseenalaisia, mutta toimivia motivaattoreita myös matkailun kestävämmässä suunnittelussa. Swarbrooken6 mukaan kestävä matkailu tarkastelee matkailun vaikutuksia monipuolisesti sekä kannustaa matkailun hyötyjen ja haittojen yhteneväiseen tarkkailuun:

Työ. Kestävä matkailu luo työtä ja tuloa alueen yrityksiin myös matkailualojen ulkopuolella ja monipuolistaa paikallistaloutta tuoden myös ulkopuolista pääomaa alueelle.

Paikallisuus. Kestävä matkailu osallistaa eri paikallisia toimijoita yhteistyöhön ja kehittää ja ylläpitää syrjäseutujen infrastruktuuria.

Kulttuuri. Kestävä matkailu myös edistää ympäristön arvostamista ja syrjäseutujen luonto- ja kulttuuriperinnön suojelua.

Lopulta päästäänkin aika yksinkertaiseen asiaan: niillä valinnoilla, mitä teemme täällä matkailuyritysten arjessa, on merkitystä siihen kuuluisaan isoon kuvaan. Jos ei ennakoi ja suunnittele, jossain vaiheessa tulee pakko. Miten sitten suunnitella matkailua kestävämmäksi?

Mittarit, mallit ja periaatteet – oikeilla työkaluilla kohti valmista

Kestävän matkailun suunnittelua varten on olemassa runsaasti erilaisia mittareita ja malleja. Suunnittelua toteutetaan monin tavoin, mm. kansallisesti, matkakohteissa sekä yksittäisten yritysten ja henkilöiden toimesta. Matkailun kestävässä suunnittelussa käytettäviä malleja ovat esimerkiksi LAC-malli hyväksyttävien muutosten rajoista, Maailman matkailujärjestö UNWTO:n matkailun ydinindikaattorit sekä erilaiset tilastot. Kestävän matkailun periaatteita ovat määritelleet myös Business Finland, UNESCO, Visit Finland ja Metsähallitus. 3, 7, 8

Jos runsaudenpula iskee, on hyvä lähteä liikkeelle itselle tutuimmasta lähteestä. Tietoa onneksi löytyy, ja toimeen voi tarttua heti.

Visit Finlandin kestävän matkailun periaatteet
Metsähallituksen kestävän matkailun periaatteet
Green Ideas for Tourism for Europe -hankkeen sivut

Jos Salla, niin kyllä mieki.

Risto Ukkonen

Lähteet

1 Save Salla. Salla 2032 Full Film HD. Haettu 20.4.2021 osoitteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=sSZSrjmmSIo

2 Sallan kunta (2020). Kestävän matkailun strategia. Haettu 20.4.2021 osoitteesta: https://www.visitsalla.fi/wp-content/uploads/2020/12/Sallan-kest%C3%A4v%C3%A4n-matkailun-strategia_7.9.2020-1.pdf

3 Jutila, S. (2020). Matkailun ennakointi, luento 8. Matkailun kestävä suunnittelu 28.1.–24.2.2020. Matkailututkimus, Lapin yliopisto.

4 Tuulentie, S. & Saarinen, J. (toim.) (2005). Kestävät käytännöt matkailun suunnittelussa ja kehittämisessä. (Metlan työraportteja 20.) Helsinki. Haettu 20.4.2021 osoitteesta:
https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/535936/mwp020.pdf?sequence=1&isAllowed=y#page=28

5 Green Ideas for Tourism for Europe -hanke. Mitä on kestävä matkailu? Haettu 20.4.2021 osoitteesta: http://www.greentourism.eu/fi/Post/Name/SustainableTourism

6 Swarbrooke, J. (1999). Sustainable Tourism Management. Wallingford: CAB International. Haettu 20.4.2021 osoitteesta: https://books.google.fi/books?id=1WQtIOqVT3gC&printsec=frontcover&hl=fi&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

7 Business Finland. Kestävän matkailun periaatteet. Haettu 20.4.2021 osoitteesta: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/kestavan-matkailun-periaatteet/

8 Metsähallitus. Kestävän matkailun periaatteet kansallispuistoissa, luonto- ja historiakohteissa sekä maailmanperintökohteissa. Haettu 20.4.2021 osoitteesta: https://www.metsa.fi/vastuullinen-liiketoiminta/matkailuyhteistyo/kestavan-matkailun-periaatteet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s