Matkakohteena virtuaalitodellisuus // 15.6.2018

Mitkä ovat virtuaalimatkailun mahdollisuudet ja heikkoudet? Korvaako virtuaalimatkailu tulevaisuudessa tavallisen liikkumisen paikasta toiseen? Voiko paikallisuutta kokea virtuaalisesti ja tuntuuko se aidolta? Pohdimme kirjoituksessamme muun muassa näitä kysymyksiä.

media 2 1
Muutamalla klikkauksella voi matkustaa vaikka maailman ympäri.
Kuva: Taija Timonen

 

Elämysten, kokemusten ja muistojen tallentaminen kuvin ja videoin on ollut mahdollista matkailijoiden omilla kameroilla sekä videokameroilla matkakohteissa niin kauan, kuin on ollut sen mahdollistamaa teknologiaa. Ensimmäiset kamerat tulivat matkailijoiden käyttöön jo 1800-luvulla. Bellin ja Lyallin mukaan niin sanottua pikselisöityä todistusaineistoa elämyksistä ja kokemuksista tallennetaan matkailukohteista, koska niitä halutaan jakaa muille. Vielä vuonna 1984 Horne kirjoittikin, että kamera ja matkailu ovat kaksi ainutlaatuisen modernia tapaa määritellä todellisuutta.1 Teknologia ja tekniikka ovat kehittyneet ensimmäisten kameroiden tultua harppauksen eteenpäin. Nykyään eri teknologiat tarjoavat aivan uusia mahdollisuuksia matkailla jopa omalta kotisohvalta. Mediatieteen uuden median ja audiovisuaalisen mediakulttuurin tutkimusalat tarjoavat tähän matkailun piirissä oman ratkaisun virtuaalisella kokemisella. Tämän päivän matkailun yksi megatrendi onkin virtuaalimatkailu eli e-tourism, joka vie matkailun ja matkailukohteiden kokemisen omalla teknologisella kokonaisvaltaisuudellaan aivan uudelle tasolle.

 

Mikä ihmeen virtuaalimatkailu?

Virtuaalimatkailija matkustaa kybertilassa siirtyen reaaliajassa paikasta toiseen sähköisen laitteen avulla2. Jokainen virtuaalitodellisuus vaatii jonkinlaisen syöttölaitteen (esim. tietokone tai virtuaalilasit), jotta sen käyttäjän toimet voidaan tulkita oikein3.  Kybertila matkailuportaalina tarjoaa uudenlaisen matkustusmuodon perinteisen matkustamisen rinnalle2. Internetistä löytyy nykyään lukuisia matkailualan palvelusivustoja, joissa voi harrastaa virtuaalimatkailua. (ks. esim. Aurinkomatkojen virtuaalimatkailusivusto) Palvelusivustot ja siellä olevat matkailuportaalit ovat helppo keino tutustua eri kohteisiin, kommunikoida matkailijoiden kanssa, suunnitella tulevia matkoja ja liikkua virtuaalisesti paikasta toiseen ympäri maailmaa.

media 2 2
Voiko ruudun läpi kokea autenttisuutta?
Kuva: Taija Timonen

 

Virtuaalimatkailun mahdollisuudet ovat melko rajattomat, ja alati jatkuva teknologinen kehitys tarjoaa sille valtavat mahdollisuudet myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi jo nyt virtuaalimatkailu tarjoaa esteetöntä matkailua ja siten mahdollistaa matkailun kaikille. Matkailu ei ole täten enää luksusta vain osalle ihmisistä vaan kaikkien saatavilla olevaa toimintaa.4

Liiketaloudelliset tilastot osoittavat, että keskivertomatkailija käyttää enemmän rahaa sekä tekee enemmän matkoja, kun hän on kokenut kohteen, hotellit tai vaikka aktiviteetit virtuaalitodellisuuden kautta hyvin jo ennen matkaa 5. Virtuaalitodellisuus täydentää myös matkailupalveluita, onhan elokuvilla trailerit ja ravintoloilla omat Instagram-tilit 4. Yritykset, jotka ovat ottaneet toimintaansa mukaan virtuaalitodellisuutta, esimerkiksi 360 asteisia videoita matkakohteesta, raportoivat 190 prosentin nousuja varauksien määrässä 5. Uskotaan, että tulevaisuudessa virtuaaliset portaalit otetaan kiinteästi mukaan matkailuyrityksien toimintaan, sillä virtuaalitodellisuus kasvaa ilmiönä ja muuttuu luonnolliseksi osaksi ihmisten elämää 4.

Virtuaalimatkailu sisältää mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita ja uhkia. Autenttisuuden eli alkuperäisyyden tai aitouden hakeminen saattaa olla yksi syy matkalle lähtemiseen. Onkin haastavaa nähdä, että virtuaalimatkailu tulisi koskaan tarjoamaan kokonaisvaltaisesti autenttista kokemusta matkailijalle. Tosin autenttisuus on subjektiivinen kokemus ja onko kuitenkin mahdollista saada riittävän autenttinen kokemus virtuaalitodellisuuden kautta? Onkin vielä vakuttaavasti ratkaisematta virtuaalimatkailussa, miten paikallinen elämäntapa, maut, hajut ja tunteet saadaan kytkettyä riittävän vahvalla tasolla virtuaalitodellisuuteen.

Virtuaalitodellisuudella voi olla vakavampiakin seurauksia. Cheong kirjoittaa artikkelissaan The virtual threat to travel and tourism, että Cartwrighting mukaan virtuaalitodellisuuden käyttäjällä on mahdollisuus vaihtaa sukupuolta, sopeutua uuteen virtuaaliseen ruumiiseen sekä kokea monia eri identiteettejä omakseen, jolloin näillä voi olla vaikutusta käyttäjän henkiseen hyvinvointiin sekä normaaleihin psykologisisin toimintoihin. Virtuaalitodellisuuden pitkäaikainen käyttäminen voi vahingoittaa käyttäjän todellisuudentajua, esimerkiksi jättää henkilön epävakaaseen tilaan, jossa voi olla vaikea suhtaututua tai toimia todellisuudessa. Kaikki virtuaalitodellisuus, myös virtuaalimatkailu, voi aiheuttaa ihmisille näitä seurauksia. 6

Mielenkiintoista on seurata, mitä uusia mullistuksia ja aluevaltauksia virtuaalimatkailulla pystytään saamaan aikaan matkailussa.

 

Taija Timonen, Ines Palmroth, Joonatan Juhajoki

 

Lähteet:

  1. Bell, C. & Lyall, J. (2005). I was here. Teoksessa D. Crouch, R. Jackson & F. Thompson (toim.), The media & the tourist imagination (s. 135–142). London: Routledge.
  2. Matala, S. (2003). Tietoa matkailusta ja matkailuelinkeinosta. Virtuaalimatkailua esielämyksiin case travel in Finland -matkailuportaali. Muuttuva matkailu, 3, 39–47. Haettu 03.05.2018 osoitteesta http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20100078/urn_nbn_fi_uef-20100078.pdf
  3. Guttentag, D. A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism. Tourism Management, 31(5), 637–651. Haettu 03.05.2018 osoitteesta https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0261517709001332
  4. Johnston, Z. (2017). How virtual reality is illuminating the next frontiers in travel. Haettu 03.05.2018 osoitteesta https://uproxx.com/technology/vr-travel-technology/
  5. Rosen, L. (2017). Virtual reality gives tourists a pre-tour before booking travel. Haettu 03.05.2018 osoitteesta http://www.21stcentech.com/virtual-reality-tourists-pre-tour-booking-travel/
  6. Cheong, R. (1995). The virtual threat to travel and tourism. Tourism Management, 16(6), 417–422. Haettu 03.05.2018 osoitteesta https://ac.els-cdn.com/026151779500049T/1-s2.0-026151779500049T-main.pdf?_tid=e3cd5ecd-2328-4b2d-a198-237c500aaa19&acdnat=1525337870_118b97581ce5bd9a19c44aca27d0bbbc

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s