Viestinnän kautta majoitukseen // 11.6.2018

Tekemisentäyteinen ja mukava matkailupäiväni alkaa kääntyä illaksi, mutta missä viettäisin yöni? En sittenkään pääse kaverini luo yöksi. Minun täytyy löytää majoituspaikka. Minulle ulkona nukkuminen ei ole hyvä ja sopiva vaihtoehto. Lapin kesä on lämmin, mutta en ole pysty suojautumaan sääskiltä. Minullahan jäi kiireessä makuupussi ja teltta kotiin, sekä erä- ja retkeilykaupat ovat jo valitettavasti kiinni.

viestintä sampsa 1
Kuva: Pixabay. Kuvan rajaus: Sampsa Kangas

 

Matkailu ja matkustelu ovat haasteellisia, jos en tiedä, missä majoittuisin. Matkata voin lyhyitä reissuja tai kaverin luo ilman tiedossa olevaa majoitusta. Pidemmällä tai pitkittyvällä matkalla muualle kuin lähialuille tarvitsen majoituspaikan eli tilan. Tilan, jossa lepään ja nautin oleskelusta ja olostani.

Tässä tilanteessani suomalaisena matkailijana matkailukohteessa Suomessa, jossa minulle on syntynyt yllättävä tarve majoituksen hankkimiseksi, voin helposti katsella ympärilleni ja selata nettisivuja paikallisista hotelleista, majataloista, motelleista ja kaikista muistakin vaihtoehdoista. Lukea tekstejä, hintoja, arvioita, suosituksia ja nähdä valokuvia tai mainoksia. Siellä täällä mainitaan lauseita, kuten koe elämys, unohtumaton kokemus tai luonnon tai Lapin rauha ja taika. Kuvia on netissä ja fyysisinäkin ympärilläni mainoksissa, ja niissä on kuvattu Lappia, puhtaita, tasokkaita, elämyksellisiä paikkoja, luontoa, revontulia, rauhaa, kokemuksia ja alkuperäistä eksotiikkaa. Varsinkin Suomen Lappi on kasvanut matkailun keskellä ja se on omaleimainen matkailukohde, jossa on alkuperäistä1.  Minulle on annettu reilu annos visuaalista ja verbaalista viestintää etsiessäni majoituspaikkaa.

Näen ison ulkomaalaisista matkailijoista koostuvan porukan hyppivän iloisesti linja-autosta ulos. He eivät näytä osaavan suunnistaa muutaman kymmenen metrin päässä olevaan paikalliseen hotelliin, vaikka bussikuski onkin noussut ratin takaa linja-autonsa ovelle ja elein sekä sanoin opastamaan minne mennä. Ulkomaalaisille matkailijoille majoittuminen voi olla haastavampaa kuin kotimaan matkailijalle. Haastavampaa, koska ulkomaalainen matkailija ei välttämättä tiedä ja tunne paikallista kulttuuria, kieltä ja ympäristöä tarpeeksi.

Yleisesti matkailija määritellään ihmiseksi, joka matkustaa väliaikaisesti vapaa-aikana tai ammatillisestä syystä kotipaikkakuntansa ulkopuolelle2. Onneksi usein ulkomaille lähtiessä majoitus ja majoituspaikka kuuluvat matkanjärjestäjän pakettiin. Jos tulee jokin ongelma tai syy, miksi et pääse majoittumaan, usein tarjotaan sijaismajoitusta. Usein voidaan ulkomaalainen matkailija tutustuttaa paikalliseen kulttuuriin ja ympäristöön, jolloin matkailija voi saada kokemuksen matkailusta tai majoituksesta. Nykypäivänä on myös entistä enemmän omatoimimatkailijoita, jotka kohtaavat majoituksen hankkimisen haasteen aina, kun he päättävät alkaa lepäämän päivänsä tai yönsä päätteeksi.

Tietysti ei haittaa, jos pyörähdän yhdessä paikallisista kahvila-baareista. Siellä tilaan oluen ja saan sen. Kysyn paikakallisten suosituksia paikallisista  majoitusmahdollisuuksista. Saan tietoa, virikkeitä ja ärsykkeitä paikallisten kokemuksista ja kertomuksista.

Visuaalisten ja verbaalisten ärsykkeiden pohjalta teen silti suurilta osin päätöksen, minne menen ja majoitun. Majoituksen viestinnässä on mukana visuaalista ja verbaalista materiaalia. Ne ovat kuvia ja tekstejä. Majoitusyritys käyttää niitä myydäkseen tuotettaan. Majoituksen viestintä lukeutuu ja liittyy yhteen markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän kanssa. Markkinointiviestinnän päämäärä on tehdä yritys ja sen tuote tunnetuiksi kohderyhmille ja myös lisätä myynnin kannattavuutta suoraan tai välillisesti2. Majoituksen markkinointiviestintä on osana matkailun viestintää.

viestintä sampsa 2
Kuva: Flickr. Kuvan rajaus: Sampsa Kangas

 

Hörppään tuopistani Lapin Kulta -olutta. Onkohan tämän tarkoitettu nautittavaksi Lapissa vai käyttääkö se nimessään tiettyä paikallisuuden käsitystä ja mielikuvaa hyväkseen? Vuorostaan majoituksen viestinnässä käytetään myös eri asioita: paikallisuutta, mielikuvia, lupauksia, elämyksistä yms. Majoituksen viestinnässä käytetään myös perinteitä, vieraanvaraisuutta. Näitä ovat yleisimmin kuvat hirsimökeistä, revontulista, kauniista ja levollisista maisemista tai tilanteista sisällä huoneissa. Tekstissä voi olla mainintaa elämyksistä ja kokemuksista. Nämä ovat apukeinoja viestintään.

Onko tutkittu, täyttävätkö majoituksesta viestityt asiat luvatut mielikuvat ja kokemukset? Viestinnässä mielikuvat ovat vahvoja, ja niitä on hyödyllistä käyttää majoituksesta viestimiseen.  Elämys on aina kokemus ja ihmiselle se on erityisen tärkeä kokemus. Se voi olla sisällöltään mitä tahansa, sen tärkeys muodostuu koetun jutun tärkeydestä, oli se sitten negatiivinen tai positiivinen3. Kylläpä minä menin syvälliseksi, kun syvennyin olueeni ja samalla syvennyin pohtimaan majoitusta.

Vielä on vähän olutta tuopissa, ja sama kai se on vielä hetkeksi pohtia majoitusta ja enemmän kai tutkimisen kannalta. Matkailututkimuksessa majoituksen viestinnästä voisi olla hyvä puhua majoituselämyksen viestintänä ja sen tutkimuksena. Minulle on tullut käsitys, että pääpiirteissään matkailun viestintää on tutkittu ja pohdittu, mutta ei olla keskitytty siihen, miten majoituksesta viestitään ja mikä on majoituksen viesti. Viestintätieteestä voin löytää myös käsitteitä, menetelmiä ja teorioita, joilla voisin puuttua tähän puutteeseen.

Kuten huomasin, majoitukseen ja sen viestintään liittyy paljon asiaa ja monella tasolla. Niiden tietojen ja ärsykkeiden pohjalta päätin valita tuon mielenkiintoisen ja hinnaltaan sopivan majoituspaikan itselleni. Kannatti pysähtyä, selata ja kerätä tietoa majoitusmahdollisuuksista. Haluan nähdä, onko se, mitä minulle luvataan, ja toivon kokevani luvatun kokemuksen. Kokemuksen, joka minulle on luvattu visuaalisen ja verbaalisen viestin kautta. Lähden kahvila-baarista ja suuntaan askeleeni kohti majoituspaikkaani.

 

Sampsa Kangas

 

Lähteet

1. Rouhiainen, U-M. (2006). Matkailuyrittäjän maamme-kirja. Helsinki: Edita Prima Oy.

2. Brännare-Sorsa, R., Kairamo, H., Kulusjärvi, T. & Matero, S. (2005). Majoitus- ja matkailupalvelu (4. painos). Helsinki: WSOY.

3. Eskelinen, M-L. (2011). Elämysteemaisen liiketoiminnan luominen. Mikkelin ammattikorkeakoulu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s