Toisen arki on toiselle matkailuelämys – myyttejä, tarinoita ja äärimmäisiä elämyksiä // 27.4.2018

Matkailuun johtavia syitä tutkitaan monien tieteenalojen toimesta. Esimerkiksi psykologien motiiviteoriat paneutuvat matkustamiseen johtavien syiden selvittämiseen hyvinkin monipuolisesti (lue esimerkiksi blogistamme teksti motivaatiosta ja matkailusta). Monilta osa-alueiltaan antropologia ja psykologia vaikuttavat tutkivan samoja asioita matkailututkimuksen näkökulmasta, mutta eroavaisuuksia kuitenkin löytyy.

Psykologia motiiviteorioineen keskittyy juurikin matkailijan, eli yksilön näkökulmaan ja tarkastelee muun muassa sitä, miten yksilöt tyydyttävät tarpeitaan matkailemalla. Antropologia keskittyy yksilöiden sijasta kulttuurien kohtaamisiin ja tutkii muun muassa kulttuureissa esiintyviä myyttejä, jotka houkuttelevat ihmisiä matkailemaan. Tässä tekstissä avaamme antropologien näkökulmaa matkailun syistä.

 Matkailukipinän voi esimerkiksi sytyttää sellaisten aitojen kokemusten etsintä, jotka moderni, kehittynyt yhteiskunta on jo syrjäyttänyt omasta kulttuuristaan. Halu kokea jotain aitoa, koskematonta, alkukantaista ja luonnollista voidaan ajatella yhdeksi myyteistä, jotka houkuttelevat modernia matkailijaa matkustamaan.1 Kärjistetysti sanottuna tämä tarkoittaa käytännössä matkustamista vähemmän kehittyneisiin maihin ja kulttuureihin katsomaan ja oppimaan sellaisia asioita, jotka ovat hyvinkin voineet olla omalle kulttuurille ominaisia aiemmin.

Onko matkailtaessa nähtävä kulttuurinen käyttäytyminen ihan aitoa paikallisten käyttäytymistä, vai onko se paikallisten ”matkailuisäntien” pyörittämää bisnestä? Paikallisuutta ja matkailua on pohdittu esimerkiksi Rovaniemellä avantouinnin tuotteistamisen kautta2.

antro 2
Kuva täältä

Yksi suosiotaan kasvattava matkailun muoto on seikkailumatkailu. Matkailijalle ei enää riitä pelkkä arjesta pakoon pääseminen ja rauhoittuminen normaalin oleskeluympäristön ulkopuolella, vaan halutaan uusia kokemuksia ja elämyksiä. Nykyään mennäänkin maailman rajoille asti, niin vuorten huipuille kuin merten syvyyksiinkin ja jopa maailman rajojen ulkopuolelle, avaruuteen asti! Tällaiset hieman erikoisemmat matkailukokemukset tehdään usein tutkijoiden ja seikkailijoiden innoittamina, motiivina erilaiset fantasiatarinat ja unelmakuvat.3

Toki tällainen äärimmäisyyksiin menevä seikkailumatkailu ei ole riskien ja kalliiden kustannusten takia vielä kovinkaan yleistä, mutta samanlainen seikkailuihin liittyvä myytti voi olla liitettävissä muuhunkin matkailuun kulttuurillisine sankaritarinoineen ja tutkimuksineen. Tutkijat ovat esimerkiksi löytäneet retkeilijöiden motiiveista kuvauksia, joissa he kertovat seuraavansa tutkimusmatkailijoiden jalanjälkiä tai käyttävät ympäristöstä värikkäitä ilmaisuja korostaessaan olosuhteiden hankaluutta. Myytit ovat kulttuurisesti rakennettuja arvoja ja uskomuksia, jotka kannustavat riskeistä ja ainutlaatuisuudesta viehättyneitä matkailijoita kohti uusia seikkailuja.3

 

Ari Piira, Waltteri Tikkanen, Matti Pajari & Veeti Lepojärvi

 

LÄHTEET

 1 Stronza, A. (2001). Anthropology of tourism: Forging new ground for ecotourism and other alternatives. Annual Review of Anthropology, 30, 261–283. doi:10.1146/annurev.anthro.30.1.261

2 Raitio, J. & Rauhala, M. (2017). Avantouinnin kaupallistamisen lähtökohdat – Sidosryhmäanalyysi. Teoksessa M. Hakkarainen, M. Haanpää & H. Ilola (toim.). Paikallinen arki matkailussa (s. 176–195). Rovaniemi: Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI).

 3 Laing, J. H. & Crough, G. I. (2009). Myth, adventure and fantasy at the frontier: Metaphors and imagery behind an extraordinary travel experience. International Journal of Tourism Research, 11, 127–141. doi:10.1002/jtr.716

Kuva haettu 18.4.2018 osoitteesta:  https://anthropology.net/2007/09/14/watch-out-the-anthropologists-are-coming/anthropologists-anthropologists/

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s