Silmänräpäys aikaa saada huomiota

 

Sosiaalinen media on nykypäivänä yksi merkittävimmistä markkinointikanavista. Sen kautta tavoittaa koko ajan suuremman ja suuremman ihmismäärän. Kuukausittain esimerkiksi Instagramia käyttää noin 400 miljoonaa ja Facebookia jopa 1,55 miljardia mahdollista asiakasta1. Sosiaalinen media kiinnostaa päivä päivältä yhä enemmän myös tutkijoita matkailualalla.

Yhteisöpalveluiden kasvavat käyttäjämäärät sekä niiden saama yleinen huomio houkuttelevat yrityksiä hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Markkinointi sosiaalisessa mediassa muodostuu joukosta keinoja, joiden tehtävänä on luoda kaupallista julkisuutta sosiaalisen median tarjoamien alustojen, kuten Snapchatin, Instagramin tai Twitterin, kautta.2

Sosiaalinen media on yhä kuitenkin melko uusi ja jatkuvasti kehittyvä ympäristö, josta puuttuvat vakiintuneet toimintamallit, etenkin säännönmukaiset markkinoinnin käytännöt2.

 

markkinointi 3 1

#livelovelevi

Omaksumalla uusia toimintamalleja ja pysymällä näin muutoksen aallonharjalla sosiaalisen median palvelut tarjoavat yrityksille parhaimmillaan runsaasti verkkonäkyvyyttä. Tavoitteena on luoda yhteys potentiaalisiin asiakkaisiin, joten on tärkeää olla siellä, missä asiakas on. 2

Matkakohteita markkinoitaessa olisi hyvä miettiä, mitä sosiaalisen median kanavaa kohderyhmä käyttää. Nuorisolle suunnatun kohteen, kuten Kreikan Ayia Napan, kannattaa suunnata somemarkkinointi Instagramiin, jota käyttää suuri osa nuorista. Yrityksellä on vain silmänräpäys aikaa kiinnittää katsojan huomio, sillä sosiaalisessa mediassa uutisvirtoja yleensä vain silmäillään nopeasti. Näin ollen kuvallinen sisältö kiinnittää todennäköisimmin potentiaalisen asiakkaan huomion. 3

Sosiaalisessa mediassa sisältö on yksi tärkeimmistä kilpailukeinoista ja menestystekijöistä. Sen avulla yrityksen ja asiakkaan välille kyetään luomaan toivotunlainen yhteys. 2 Kohderyhmän tunteminen auttaa kehittämään sellaista materiaalia, joka saa asiakkaan pysähtymään ja kiinnittämään mainokseen huomiota. Tämä edellyttää, että mainos erottuu esimerkiksi voimakkaiden värien tai huumorin kautta. Toinen taktiikka, jota some-markkinoinnissa käytetään, on asiakkaan ostokäyttäytymisen ja kiinnostuksen kohteiden seuranta. Vaikka sulkisit Tjäreborgin sivuston, mainokset ovat jo vastassa avatessasi hetken päästä Facebookin etusivun. Yritykset tekevät paljon tämänkaltaista yhteistyötä. Toisaalta internetalustat antavat yrityksille myös mahdollisuuden hyödyntää niitä markkinoinnissa ilmaiseksi. Ylläksellä sijaitseva Jounin kauppa on tästä oiva esimerkki. Omistaja Sampo Kaulanen on saavuttanut merkittävää kansallista näkyvyyttä, alkujaan järjestämällä erilaisia arvontoja Facebookissa. Nykyään ihmisen saattavat matkustaa Äkäslompoloon pelkästään vieraillakseen Jounin kaupassa.

markkinointi 3 2

Kuva: Sanni Björklund

 

Some-markkinoinnin johdosta yritysten tulee kiinnittää yhä enemmän huomiota toimintaansa. Palaute annetaan sosiaalisessa mediassa kaikkien näkyville, mistä voi olla yritykselle niin hyötyä kuin haittaakin. Muiden kokemukset ja mielipiteet voivat merkittävästi sekä lisätä että vähentääkin toisten mahdollisten asiakkaiden kokemaa luottamusta yritystä kohtaan5. Ihmiset voivat löytää kiinnostavia matkakohteita toisten käyttäjien tileiltä, Instagramissa esimerkiksi hashtagien avulla.

”We don’t have a choice on whether we do social media,

the question is how well we do it.”

Erik Qualman4

 

 

1. Jain, S. (2016). 9 Facebook marketing trends and predictions for 2017. Haettu 26.4.2017 osoitteesta http://www.soravjain.com/facebook-marketing-advertising-trends-predictions-2017

2. Syrjälä, N. (2013). Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnin muuttajana. Opinnäytetyö. Turun ammattikorkeakoulu, Liiketalouden koulutusohjelma. Haettu 26.4.2017 osoitteesta https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/57361/Noora_Syrjala.pdf?sequence=1

3. Some markkinoinnin lyhyt oppimäärä. Haettu 26.4.2017 osoitteesta http://www.mma.fi/some-markkinoinnin-lyhyt-oppimaara

4. Quote from Erik Qualman. Haettu 26.4.2017 osoitteesta https://emac2321group2blog.wordpress.com/2012/04/17/socialnomics-social-meida-revolution/photo3/

5. Milano, R., Baggio, R., Piattelli, R. (2011). Tha effects of online social media on tourism websites. Haettu 3.5.2017 osoitteesta https://pdfs.semanticscholar.org/9bc5/4176e85e74f740d79d7e2faee71256671eac.pdf

 

Kuvat: Sanni Björklund

Kategoria(t): Markkinointi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s