Motivaatio ja matkailu

 

Motivaatio vaikuttaa elämässämme päivittäin. Motivaation taustalla piilevät motiivit saavat meidät liikkeelle ja ohjaavat käyttäytymistä. Mikä saa meidät matkustamaan? Mikä on motivaation lähde? Matkailututkimuksessa pyritään selvittämään kysymyksille vastauksia.

 

Mitä motivaatio on?

Motivaatio tulee latinankielisestä sanasta movere ja tarkoittaa liikkumista. Nykyään sillä viitataan järjestelmään, joka koostuu useista käyttäytymistä ohjaavista eri tekijöistä.1 Motivaatio tarvitsee motiivin. Usein motiivilla tarkoitetaan meidän halujamme ja tarpeitamme sekä palkkioita ja rangaistuksia1. Motiivit voivat olla myös tiedostamattomia, emmekä aina kykene kertomaan, mikä meitä motivoi. Motiivit ohjaavat meidän jokapäiväistä käyttäytymistämme ja ne ovat jokaisen tekemisemme taustalla.

Motivaatio voi olla sisäinen tai ulkoinen. Motivaatio voi myös olla samaan aikaan molempia, mutta yleensä toinen on hallitsevampi. Sisäinen käyttäytyminen näkyy esimerkiksi itsensä toteuttamisena tai kehittämisen tarpeina. Ulkoinen motivaatio on ympäristöstä tulevaa. Se on ulkopuolisen aiheuttamaa ja on yleensä lyhytkestoista, kuten esimerkiksi halu saada hyvä arvosana. Palkkioilla ja kannustimilla on suuri vaikutus siihen, kuinka tehokkaasti pyrimme kohti tavoitteita riippumatta siitä, onko kyse sisäisestä vai ulkoisesta motivaatiosta.1

 

psyka 3 1

Kuva: Pixabay

 

Motivaatio matkailututkimuksessa

Miksi ihmiset matkustavat? Tyydyttääkö se sisäisiä vai ulkoisia tarpeita? Motiiveja on yhtä paljon kuin on matkustajia. Tutkimallamme Pallontallaajat-sivuston keskustelupalstalla ’’Miksi matkustat?’’ -keskustelussa suurimmiksi syiksi nousi vapauden tunne, halu nähdä kotiympäristön ulkopuolelle ja saada realistisempi kuva tästä maailmasta. Sivustolla painotettiin myös erilaisiin ihmisiin tutustumista, todellisuudesta pakoilua, henkistä kasvua, sivistystä, kielitaidon kehittymistä ja etenkin uusia kokemuksia.2 Matkailijoilla on selkeitä tarpeita, kuten esimerkiksi arkisesta ympäristöstä pois pääsy, ja palkkiona he saavat mielekkäitä kokemuksia. Motivaatio on sisäistä, kun matkalla halutaan esimerkiksi kasvaa henkisesti ja parantaa kielitaitoa. Ulkoinen motivaatio voi olla vaikkapa ihmisiin tutustuessa muodostuva yhteenkuuluvuudentarve.

Motivaatio auttaa matkailututkijoita ymmärtämään, miksi ihmiset matkustavat tai eivät matkusta, mitä he tekevät matkalla ja miksi he tekevät tiettyjä valintoja. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa vapaa-ajan toiminnan suurimpana motiivina oli ihmissuhteiden kehittäminen, kuten ajanvietto ystävien tai perheen kanssa. Pienimpänä motiivina oli voittamisen tunne.3 Olisikin mielenkiintoista tutkia, ovatko nämä myös tärkeitä motivaatiotekijöitä matkailijoiden keskuudessa ja kuinka paljon ihmisen varakkuus, kulttuuri ja asuinpaikka vaikuttavat näihin.

Matkailijoiden motivaatiota tutkimalla yritykset pystyvät ymmärtämään, mitä matkailijat etsivät ja haluavat matkaltaan ja mitkä asiat vaikuttavat heidän päätökseensä. Miksi esimerkiksi toiset valitsevat tunnetun massaturismikohteen ja toiset etsivät hiljaisia ja syrjäisiä matkakohteita? Voi kuitenkin olla vaikea tietää ihmisten oikeaa motiivia matkailuun, koska matkailijoiden voi olla vaikea kertoa tunteistaan todenmukaisesti tai kertoa matkansa oikeaa syytä 4. Vaikka motivaation tutkiminen voi ajoittain olla vaikeaa, on se silti tärkeää, sillä se auttaa yrityksiä luomaan monille erilaisille matkailijoille sopivia tuotteita.

Matkailututkimuksessa motivaatiota tutkimalla voimme siis ymmärtää monia tärkeitä asioita, kuten miksi ihminen on motivoitunut matkustamaan ja mitä tarpeita se tyydyttää. Motivaation tutkiminen on kannattavaa, sillä se luo matkailuyrityksille ja tutkijoille ymmärrystä matkailijoista, mikä voi lisätä matkailijoiden viihtyvyyttä.

 

Lisa Rajala, Tiina Isojärvi

 

Lähteet:

 

1 Ruohotie, P. (1998). Motivaatio, tahto ja oppiminen. Helsinki: Edita.

2 Miksi matkustat? (2006). Haettu 26.04.2017 osoitteesta http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=9069.0

3 Dillard, J.E. & Bates, D.L. (2011). Leisure motivation revisited: Why people recreate. Managing Leisure, 16, 253–268.

4 Wolfe, K. & Hsu, C.H.C. (2004). An application of the social psychological model of tourism motivation. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 5(1), 27–47

Kuva lähde: https://pixabay.com/fi/seikkailu-vuori-cliff-vaaka-matka-2151437/

Kategoria(t): Psykologia. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s