Strategiat ja matkailu

 

”Strategia on tietoista suunnanvalintaa muuttuvassa maailmassa.”1

Yritykset ja muut organisaatiot luovat itsellensä strategioita, joiden avulla ne pyrkivät hahmottamaan toimintansa kokonaisuutta ja tulevaisuuden tavoitteita. Strategialla kuvataan myös tulevaisuuden toimintamallia, jolla pyritään kasvattamaan organisaation menestystä toimintaympäristössään2. Organisaatioon kuuluville jäsenille strategia mahdollistaa yhtäläisen tietoisuuden organisaation toiminnasta ja pyrkimyksistä.

hallintotieteet 3 kuva1

Kuva: Milla Siivonen

 

Matkailuala on altis erilaisille ulkoisille vaikutuksille, kuten luonnonilmiöille ja poliittisille mullistuksille, jolloin strategian rooli korostuu. Strategian avulla pystytään varautumaan tällaisiin erilaisiin muutoksiin. Lisäksi monipuolinen strategia antaa avaimet toimia olosuhteista huolimatta parhaalla mahdollisella tavalla, sillä niihin on valmistauduttu. Esimerkiksi tämän hetkisessä Lapin matkailustrategiassa annetaan suuntaviivat, raamit ja visio matkailun kehittämiselle Lapissa3.

Vaikka strategiat luodaankin tulevaisuutta varten, ovat ne yleensä suhteellisen lyhyen tähtäimen suunnitelmia. Strategioille tyypillisesti myös esimerkiksi Lapin matkailustrategia vuosille 2015-2018 on laadittu tietylle ajalle. Juurikin ulkoisille olosuhteille alttiina oleminen voi olla yksi syy lyhyen aikavälin strategisille suunnitelmille matkailussa. Lisäksi on hyvä huomioida, että matkailijoiden asiakaskäyttäytyminen muuttuu koko ajan ja joskus muutokset voivat olla nopeita3. Matkailustrategian on kyettävä vastaamaan näihin muutoksiin sekä oltava helposti sovellettavissa niihin.

hallintotieteet 3 kuva2

Kuva: Aliisa Wiik

 

”Tulevaisuudessa asiakkaat ovat yhä tiedostavampia valintojensa vaikutuksista ja siksi myös entistä valikoivampia matkakohteensa suhteen.”3

Tämä on hyvä huomioida matkailustrategiaa suunniteltaessa. Organisaatioiden toiminnan ja palveluiden on vastattava asiakkaiden tarpeita, sillä asiakkaat mahdollistavat matkailun jatkuvuuden alueella.

 

Aliisa Wiik ja Milla Siivonen

 

Lähteet:

1 Laine, K. & Hulkkonen, H. (1998). Strategia: Ajatuksista tekoihin. Helsinki: Edita.

2 Laine, P-M. (2017). Luento Strategiatyön käytännöt 18.1.2017, kurssilla Johtaminen ja organisointi, Johtamisen oppaine. Lapin yliopisto, Rovaniemi.

3 Lapin matkailustrategia. (2015). Haettu 23.4.2017 osoitteesta

http://www.lappi.fi/lapinliitto/c/document_library/get_file?folderId=2265071&name=DLFE-25498.pdf

Kategoria(t): Hallintotieteet. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s